För ett år sedan vann Hamnarbetarförbundet kampen för ett kollektivavtal, en strid som de hade fört i 47 år – sedan förbundet bildades. Bara några månader senare stämde de arbetsgivaren APM Terminals för att ha brutit mot sin del av avtalet.
Den 5 mars 2019, dagen innan 1300 hamnarbetare planerade att gå ut i storstrejk, meddelade förbundet att kampen var vunnen. Efter en flerårig konflikt hade arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar inget annat val än att teckna ett kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. Den ekonomiska förlusten av en total arbetsnedläggelse i alla svenska hamnar var en alldeles för stor risk för borgarklassen.
Trots denna seger var kampen inte över för hamnarbetarna. I Göteborgs hamn fortsatte konflikten mellan Hamn4an och APM Terminals på samma sätt som förut. Man blir fortfarande utestängd från förhandlingar – ett av de viktigaste kraven för hamnarbetarna när man tecknade avtalet.
Därför valde Hamnarbetarförbundet i somras att stämma APM Terminals för att ha brutit mot kollektivavtalet samt medbestämmandelagen, förtroendemannalagen och arbetsmiljölagen. Förberedelser i Arbetsdomstolen inför prövningen har inletts och man hoppas på att huvudförhandlingarna sker innan sommaren.
Genom att utesluta företrädare från Hamnarbetarförbundet under förhandlingar kunde företaget få igenom schemaändringar som påverkar Hamnarbetarförbundets medlemmar negativt. Det har inneburit ökad genomsnittlig arbetstid för många arbetare och många tvingas även arbeta fler nätter. Till dessa förhandlingar bjöds Transportarbetarförbundet in som valde att acceptera ändringarna. Transport har sedan en längre tid ett avtal med Sveriges Hamnar trots att Hamnarbetarförbundet organiserar majoriteten av hamnarbetare.
Revolution har pratat med Robert Lindelöf från Hamnarbetarförbundet som förklarar att hamnbolagen har förbjudits att göra lokala uppgörelser med dem. Arbetsgivarna behandlar deras kollektivavtal som ett ”andrahandsavtal” trots att det kollektivavtal som tecknades förra året är likalydande med Transports.
Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot för Hamnarbetarförbundet, berättar i en rapport på Hamnarbetarförbundets hemsida hur APM Terminals försöker kringå LAS och bryter mot företrädesrätten som inkluderas i avtalet. I Älvsborgshamnen i Göteborg planerar företagsledningen att utannonsera sommarvikariat via bemanningsföretaget Adecco.
Samtidigt finns det redan ett 20-tal medlemmar som har upparbetat företrädesrätt för vikariat och tillsvidareanställningar – dessa hamnarbetare vill företaget inte anställa direkt med risken att de då skulle få en tillsvidareanställning.
I stället vill företaget anställa dessa sommarvikarier från hamnens egna blixtkår men via Adecco, där de efter sommaren ska få återvända till blixtkåren. Man försöker även muta blixtpersonalen att ta anställningen via Adecco genom att utlova vidareutbildningar, något man tidigare sagt att de inte ska få.
Trots fortsatta försök från företaget att sabotera det fackliga arbetet ser man ingen brist på solidaritet och kampvilja bland Hamnarbetarförbundets medlemmar:
”Nu är det trassligt på DFDS terminal i Göteborg där en mycket aggressiv personalpolitik förs, det värsta jag varit med om. Det upplevs från kollektivets sida som rena trakasserier och förföljelser. Det positiva i sammanhanget är att ju större prövningar vi utsätts för desto starkare blir sammanhållningen och kampviljan. Det är vansinnigt fint att se och det gör mig otroligt stolt över mina arbetskamrater,” berättar Robert.
Arbetsgivarna använder alla medel de har för att motarbeta Hamnarbetarförbundet. Detta gör de för att Hamnarbetarförbundet, till skillnad från andra toppstyrda fackförbund, är ett demokratiskt fackförbund, styrt av sina egna medlemmar. De viker sig inte för arbetsgivarnas attacker, som vi har sett under alla år av hård kamp som de bedrivit. I stället kämpar de tillbaka och visar att kampen lönar sig.