Hamnarbetarförbundet varslar om strejk

Den 14 januari gick Hamnarbetarförbundet ut med att de varslat om strejk i flera hamnar för att få till stånd ett kollektivavtal med Svenska Hamnar. Strejkvarslet är kulmen på en utdragen konflikt i Göteborgs hamn med APM Terminals, som i flera års tid fört en aggressiv antifacklig politik. Nu trappar Hamnarbetarförbundet upp kampen.

Sedan 2016 har Hamnarbetarförbundets fackklubb, Hamnfyran, i Göteborgs hamn gått ut i tre strejker för att försvara sig mot arbetsgivarens attacker. Från att tidigare ha kunnat arbeta fackligt och förhandla med arbetsgivaren lokalt, började APM Terminals att vägra förhandla med Hamnarbetarförbundet för att i stället enbart förhandla med Transportarbetarförbundet, trots att majoriteten av arbetarna i hamnen är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.

APM Terminals har tagit till alla möjliga knep för att försöka krossa Hamnfyran med lockouter, uppsägningar av större delen av personalen som sedan ersatts av bemanningsanställda och en hårdför kampanj i media där man försökt skylla den minskade produktiviteten, orsakad av lockouterna, på Hamnfyran.

Arbetsgivarnas attacker trappades upp den 1 april 2018 när APM Terminals policy om att enbart förhandla med Transportarbetarförbundet utsträcktes till alla Sveriges hamnar. Policyn har inneburit att hamnarbetarna utestängts från all information, alla förhandlingar och all samverkan i hamnarna. Avdelningarna kastades ut från sina facklokaler och över 100 skyddsombud har fråntagits sina mandat. Allt ursäktades från arbetsgivarna med att de inte har något kollektivavtal, samtidigt som de vägrar att teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet.

Under hösten pågick en förhandling mellan arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet där hamnarbetarna försökte få till stånd en lösning. Förhandlingarna strandade när Sveriges Hamnar avvisade Hamnarbetarförbundets bud om att teckna ett innehållsmässigt likalydande kollektivavtal som det som redan existerar med Transportarbetarförbundet.

Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk i Karlshamn, Söderhamn, Holmsund, Malmö, Gävle, Sundsvall och Helsingborg som påbörjas den 23 januari. Detta kommer att följas upp med fler aktioner runtom i landet. Svenska hamnar har nu svarat med ett massivt lockoutvarsel.

Eskil Rönér, ordförande Svenska Hamnarbetarförbundet, förklarar i en debattartikel i DN att den viktigaste orsaken till strejken är att skyddsombuden fråntagits sitt mandat. I en så riskfylld bransch som stuveribranschen, där brister i säkerheten kan leda till att arbetare mister livet, är det oerhört viktigt att man har skyddsombud som kan stoppa arbetet när det är nödvändigt. Detta blev återigen tydligt i mars förra året då två hamnarbetare miste livet inom loppet av en vecka.

Orsaken till att arbetsgivarna vill krossa Hamnarbetarförbundet är att de är en mer demokratisk fackförening där det till skillnad från inom LO är medlemmarna som bestämmer om avtal och konfliktåtgärder. Hamnarbetarförbundet är därför en mer stridbar fackförening, som arbetsgivarna gärna vill göra sig av med.

I stället vill de förhandla med Transportarbetarförbundet, vars ledning är fria att skriva på avtal med försämringar för arbetarna utan att medlemmarna har möjlighet att påverka besluten.

Revolution stödjer Hamnarbetarförbundets kamp för kollektivavtal och för rätten att bedriva facklig kamp. De är en inspiration för resten av arbetarklassen som allt för ofta lider av att de fackliga ledningarna skriver på usla avtal utan att ta någon kamp för att få bättre arbetsvillkor.

När den kommande regeringen planerar att genomföra stora attacker på arbetsrätten och strejkrätten behövs det fler stridbara fackföreningar som tar strid för arbetarnas rättigheter. Hamnarbetarna visar vägen.

Ylva Vinberg

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,117FansGilla
2,605FöljareFölj
1,640FöljareFölj
2,185FöljareFölj
769PrenumeranterPrenumerera

Senaste artiklarna