Mot prishöjningarna – för en avgiftsfri kollektivtrafik

av Tom Skoog
Foto: Jopparn / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

År 2017 hade priserna i kollektivtrafiken ökat med 78 procent på tio år, och trenden fortsätter. I Göteborg har kostnaderna för periodkorten höjts med runt 20 procent, samtidigt som Västtrafik planerar att fyrdubbla antalet biljettkontroller. I Stockholm har SL höjt priserna för tredje året i rad, och i storstäderna införs trängselskatter i en så kallad "grön skatteväxling". På kort tid har det blivit mycket dyrare för unga och arbetare att förflytta sig.

Samtliga regionala kollektivtra­fikmyndigheter har officiellt antingen tagit som mål att öka det kollektiva resandet avsevärt, eller till och med fördubbla det, för klimatets skull. Med nuvarande prishöjningar kommer det att bli svårt. I Stockholm kostar ett månadskort i dag 890 kronor och i Göteborg kostar det 775 kronor.

Prishöjningen i Göteborg beror på att det borgerliga styret dragit in sin subven­tionering av biljetterna, i Stockholm är det landstingets blågröna styre som har beslutat om prishöjning. Samtidigt låter man privata företag sköta underhållet av kollektivtrafiken vilket ökar kostnaderna ytterligare eftersom de måste gå med vinst.

Samtidigt som Västtrafik i Göteborg chockhöjer priserna har man tecknat ett nytt avtal med ISS som innebär att anta­let biljettkontroller fyrdubblas. Detta avtal beräknas kosta 40 miljoner kronor mer än vad fuskåkandet kostar i förlorade biljett­intäkter varje år.

I de flesta regioner subventioneras kol­lektivtrafiken med ungefär 50 procent. 2018 uppgick de totala bidragen från landsting, kommun och stat till ungefär 25 miljarder kronor. Att kapa de sista 50 procenten och införa avgiftsfri kollektiv­trafik för alla – utan spärrar eller kontrol­lanter – skulle inte kosta mer än så. Detta kan jämföras med kostnaden för försvaret på 53 miljarder kr årligen, och som nu ska få ytterligare 20 miljarder i årets budget.

Under kapitalismen finns det alltid pengar till skattesänkningar för de rika. Däremot finns det aldrig pengar till att rädda klimatet, eller ge vanliga människor ett anständigt liv. Avgiftsfri kollektivtrafik är möjligt, men bara som en del av kampen för socialism.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 329 kr får du 10 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.