Ren tjej eller maffiafru?

“Clean girl is out, mob wife era is in!” utropade en bestämd tjej i mitt TikTok-flöde. Det kändes som att jag hamnat i ett avsnitt av Gilmore Girls. Vid närmare titt visar det sig att “mob wife era” ironiskt nog bara är ännu ett borgerligt kvinnoideal. Inte långt ifrån girlboss eller clean girl – förutom att man slänger på en pälsjacka och mörkt läppstift. 

Clean girl blossade upp som en trend förra året. Modet för en clean girl är en slickad bun, glossiga läppar och perfekta, minimalistiska men samtidigt trendiga, guldiga örhängen. Du ska ha smink, men det ska inte synas! Det här är knappast något nytt och som mycket annat, en återupptäckt trend. Skillnaden är att en speciell livsstil ingår.

För att vara en “clean girl” ska du också dricka matcha-te varje dag innan morgonyogan, använda kristaller, manifestera för ett lyckligare sinne och köpa alla nya ansiktsserum för att hålla borta rynkorna – det är bäst att börja jobba på det nu som 20-åring! 

Smink- och hudvårdsföretagen skakade av exaltering i och med spridandet av den nya trenden. Kicks kunde inte vänta med att spackla upp en ny guide på sin webbplats om hur man blir en clean girl i fem steg. 

Det är minst sagt komiskt att kolla på nischade mikro-trender och så kallade “aesthetics” som cirkulerar på sociala medier. Du kan välja allt från Coastal grandma, mailman core, eclectic grandpa aesthetic, cowboy caviar, eller varför inte office siren core – där du efterliknar en affärskvinna med små glasögon och uppsatt slickat hår. Det hela känns som ett uttryck för hur unga hanterar kapitalismens förfall på låtsasvärlden TikTok.

Det verkar komma tillbaka till två olika grenar. Antingen eftersträvar vi att vara den framgångsrika, hårt arbetande, kvinnliga chefen som utmanar könsrollerna! Eller så antar vi att ett liv bundet till exempelvis maffian, egentligen bara är upplyftande som kvinna och gör dess stereotypiska look till en trend. Det är som att komma in i liberalismen och identitetspolitikens högfäste.

“Now we want to be like the mob wife, they’re a cool, boss lady” sa en annan. Ursäkta men vilka är “vi”? Dessa “influencers verkar tro att den genomsnittliga kvinnan har tid, pengar och energi till att försöka anamma en borgerlig livsstil, förklädd i smink och kläder inspirerat av en fru till en maffiaboss och sedan dessutom hitta på ett töntigt namn till det.

Clean girl-trenden, mob wife och alla liknande trender visar också unga tjejer som just fått sin första telefon och upptäckt sociala medier att de aldrig räcker till. Det finns alltid en ny trend att följa och en gammal trend att släppa. Det finns alltid fler serum att köpa till tjejen som inte ens har kommit in i puberteten och knappast behöver spendera pengar på en hudvårdsrutin på en hy lika len som en babyrumpa.

Men för företagen och kapitalisterna finns det mycket att tjäna på unga tjejers bristande självförtroende och jagande efter att duga i den kapitalistiska världen. Det här måste vara kapitalisternas och företagens våta dröm. 

Nadja Lidgren

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,132FansGilla
2,501FöljareFölj
1,273FöljareFölj
2,021FöljareFölj
744PrenumeranterPrenumerera

Senaste artiklarna