År 2017 hade priserna i kollektivtrafiken ökat med 78 procent på tio år, och trenden fortsätter. I Göteborg har kostnaderna för periodkorten höjts med runt 20 procent, samtidigt som Västtrafik planerar att fyrdubbla antalet biljettkontroller. I Stockholm har SL höjt priserna för tredje året i rad, och i storstäderna införs trängselskatter i en så kallad ”grön skatteväxling”. På kort tid har det blivit mycket dyrare för unga och arbetare att förflytta sig.
Samtliga regionala kollektivtrafikmyndigheter har officiellt antingen tagit som mål att öka det kollektiva resandet avsevärt, eller till och med fördubbla det, för klimatets skull. Med nuvarande prishöjningar kommer det att bli svårt. I Stockholm kostar ett månadskort i dag 890 kronor och i Göteborg kostar det 775 kronor.
Prishöjningen i Göteborg beror på att det borgerliga styret dragit in sin subventionering av biljetterna, i Stockholm är det landstingets blågröna styre som har beslutat om prishöjning. Samtidigt låter man privata företag sköta underhållet av kollektivtrafiken vilket ökar kostnaderna ytterligare eftersom de måste gå med vinst.
Samtidigt som Västtrafik i Göteborg chockhöjer priserna har man tecknat ett nytt avtal med ISS som innebär att antalet biljettkontroller fyrdubblas. Detta avtal beräknas kosta 40 miljoner kronor mer än vad fuskåkandet kostar i förlorade biljettintäkter varje år.
I de flesta regioner subventioneras kollektivtrafiken med ungefär 50 procent. 2018 uppgick de totala bidragen från landsting, kommun och stat till ungefär 25 miljarder kronor. Att kapa de sista 50 procenten och införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla – utan spärrar eller kontrollanter – skulle inte kosta mer än så. Detta kan jämföras med kostnaden för försvaret på 53 miljarder kr årligen, och som nu ska få ytterligare 20 miljarder i årets budget.
Under kapitalismen finns det alltid pengar till skattesänkningar för de rika. Däremot finns det aldrig pengar till att rädda klimatet, eller ge vanliga människor ett anständigt liv. Avgiftsfri kollektivtrafik är möjligt, men bara som en del av kampen för socialism.