Kapitalister slaktar spelindustrin för att rädda sina vinster

Under de senaste åren har det skett oöverträffade mängder uppsägningar inom spelindustrin, en av världens rikaste underhållningsbranscher. År 2022 fick runt 8500 spelutvecklare gå från sina jobb, 2023 hade 10 500 blivit avskedade och hittills under 2024 är siffran uppe i 13 000 personer.

Det är inte bara de mindre framgångsrika företagen som drabbas.

Epic Games, utvecklarna och ägarna av det gigantiska spelet Fortnite, som år 2023 hade en inkomst på 6 miljarder dollar, avskedade 830 av sina anställda i september 2023 – 16 procent av deras totala arbetsstyrka.

Tango Gameworks, utvecklarna av spelet Hi-Fi RUSH – som mottogs mycket väl när det släpptes förra året – stängdes plötsligt ned av ägaren Microsoft i maj, trots spelets stora framgång.

Andra framgångsrika företag som känt av detta inkluderar Naughty Dog, utvecklarna bakom The Last of Us och Insomniac, utvecklarna bakom Marvel’s Spider-Man.

Det svenska förvaltningsbolaget Embracer Group (värt 116 miljarder kronor) som fick stora rubriker under 2023 efter att de köpt upp flera spelutvecklingsföretag, har nu börjat stänga ned flera av dessa företag och avskeda anställda i en massiv “strategisk skiftning”. Det sker trots att deras vinst redan låg på över 4 miljarder svenska kronor det året. 900 personer – 5 procent av arbetsstyrkan – har avskedats, och Embracer säger att fler kommer att drabbas medan en “omstrukturering” sker. 

Trots alla uppsägningar påverkas inte aktiemarknaden negativt. Istället brukar aktierna öka eftersom företaget inte har förlorat någon produktion utan bara dragit ned på kostnaderna. Det arbete som förväntades utföras av 100 anställda läggs istället nu på de kvarvarande 80 att genomföra. Det är också en av anledningarna till att storföretagen försöker använda sig mer av AI inom kreativa industrier.

Den digitala spelindustrin är idag en gigant på världsmarknaden och hade 2022 en inkomst på över 347 miljarder dollar. 248 miljarder kommer från mobilspelen som spelas av miljontals människor världen över.

Kapitalisterna tjänar förmögenheter på utsugningen av spelutvecklare, som är mer utsatta idag än tidigare. Spelutvecklare skapar saker som underhåller miljontals människor världen över, men riskerar både sin fysiska och psykiska hälsa, och får bara en bråkdel av det värdet de har skapat.

I en socialistisk värld skulle vi inte längre ha några kapitalistiska parasiter inom underhållningsbranschen. Passionerade utvecklare skulle kunna få den tid och resurser som krävs för att kunna skapa sina verk. Ingen skulle behöva oroa sig för att en aktieägare måste tillfredsställas med en tillräckligt hög vinst på deras skapelse. Det skulle inte stå en chef och titta en över axeln och diktera vad som kan marknadsföras bäst och generera mest vinst. Kreativiteten skulle kunna få flöda fritt.

Under de senaste åren har facklig organisering för spelutvecklare blivit mer aktuellt, och det syns nu mer än någonsin att det behövs.

Trots försök att förhindra fackföreningar från att bildas har redan ett antal startats på flera storföretag som Activision Blizzard, Zenimax, CD Project RED med flera. De har ofta redan kunnat vinna strider för arbetare inom industrin, men ensamma kommer facken aldrig att kunna stoppa de inneboende problem som kapitalismen har.

Spelindustrin behöver en revolution för att rädda de kulturella verk som skapas av passionerade utvecklare världen över!

KarlEmil Norberg

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,118FansGilla
2,586FöljareFölj
1,480FöljareFölj
2,185FöljareFölj
762PrenumeranterPrenumerera

Senaste artiklarna