Nu har det utlösts anställningsstopp, vakanta tjänster ska hållas vakanta och tidsbegränsade anställningar avslutas. Björn Zoega mailar ut att stoppet på inhyrd personal inneburit ett plötsligt tapp på 30 sjuksköterskor på akutmottagningarna, men vi ska ändå minska väntetiderna.
På internwebben för anställda står det om ”Goda exempel på smartare arbetssätt”, där avdelningschefer berättar hur fler kan opereras genom att personalen arbetar snabbare, med kortare pauser mellan och på färre operationssalar. På alla avdelningar matas vi med produktionshets uppifrån. Vi nekas ta ut övertid vi jobbat in.
På min mottagning får inga luckor finnas för förberedelse inför särskilt krävande patientbesök. Patienter rings in med en dags varsel om någon avbokar, och det spelar ingen roll om den inringda patienten mår särskilt dåligt och därför behöver mer från vårdpersonalen som möter den än vad som är planerat för. Eftersom det ständigt fylls på med nybesök kan jag som psykolog som bäst erbjuda ett återbesök en månad fram, vilket sällan innebär en bra psykologbehandling. Det är kvantitet före kvalitet, säger en kollega.
Väntelistorna betas av, men med det kommer oro från kollegor att det kan innebära att några kommer behöva sluta på grund av att de inte behövs. Det senaste halvåret har två på mottagningen sjukskrivits på grund av utbrändhet och sedan sagt upp sig. Andra tittar runt på nya jobb.
I en alltmer stressad och trött stämning kan då lite ”belöningar” från arbetsgivaren ändå hålla tillbaka en del av missnöjet, men Karolinska har inte ens råd att bjuda på lussebullar i år. Inte heller har Karolinska råd med en avtackningspresent till en anställd som går i pension och som arbetat på mottagningen sedan 90-talet.
Men detta är bara till årsskiftet, säger cheferna. Det är såhär varje år, säger de som jobbat ett tag inom Karolinska.