Krisen inom flygbranschen visar kapitalismens ineffektivitet

COVID-19-pandemins utbrott har inneburit att flygresandet minskat drastiskt över hela världen. Man skulle kunna tro att det leder till att flygbolagen minskar flygtrafiken i samma takt, men så är det tyvärr inte. Inom branschen finns nämligen något som kallas för ”use it or lose it”-regeln. Den innebär att flygbolag måste använda minst 80 procent av sina landningsplatser på en flygplats för att dessa platser inte ska bli tagna av ett konkurrerande bolag.

Kapitalisternas lösning på detta är att de flyger tomma flygplan för att inte bli av med sina platser till konkurrenterna. Många flygbolag har i och med detta slösat bort tusentals liter bränsle och flera miljarder dollar samtidigt som de släpper ut koldioxid i luften.

Flera bolag vädjade till bland annat EU och amerikanska Federal Aviation Administration att dessa regler skulle hävas, vilket de sedan gjordes – tillfälligt. Anledningen var inte att avgångarna skett helt i onödan, eller att det skulle vara skadligt för miljön, utan att kapitalisterna går med stora förluster – det skulle kunnat ha kostat flygbolagen upptill 113 miljarder dollar enligt uppgifter framtagna av IATA.

Att det överhuvudtaget hann flyga flera tomma plan innan regeln tillfälligt slopades visar att marknaden inte reglerar sig själv. Istället måste kapitalisterna artificiellt hålla uppe flygandet tills en myndighet kliver in och avskaffar en regel som är till för att uppmuntra konkurrens.

Men det visar också hur verkningslös den så kallade ”konsumentmakten” faktiskt är. Om idén om att välja bort flyget, och till exempel välja att resa med tåg istället, skulle lett till att marknaden gör sig av med miljöfarliga alternativ, så skulle det här inte ske. Kapitalisterna har nu visat att även om vi resenärer väljer bort flyget så kommer de att fortsätta att flyga tomma flygplan för att inte förlora marknadsandelar till andra företag.

Flera regeringar, bland annat den svenska, kommer nu till flygbolagens undsättning. Medan corona-pandemin pågår och det råder akut brist på livsviktigt sjukvårdsmaterial prioriterar regeringen krispaket till kapitalisterna. Det första förslaget skulle innebära 5 miljarder kronor, varav 1,5 miljarder ska gå till SAS. Det råder alltså ingen brist på vare sig pengar eller handlingskraft från politikernas sida, om syftet är att rädda storföretagen. När vi däremot står inför en klimatkris som hotar hela civilisationen och redan skördar människoliv så är det ”den fria marknaden” som ska rädda oss.

I själva verket är det inte vanliga arbetares flygresande som är anledningen till klimatkrisen. Anledningen är att det kapitalistiska systemet drivs för vinst och inte efter människors behov. Världens hundra största företag står för 71 procent av växthusgasutsläppen. Sättet som vi förändrar flygindustrin på är inte genom att välja det mest ”etiska” eller ”mindre dåliga” företaget när vi reser, utan genom en radikal omställning av hela transport- och resesektorn.

Vi behöver en grön omställning av hela flygbranschen och ett slut på permitteringarna – alla arbetare som inte kan jobba på grund av det minskade flygandet under corona-utbrottet måste få fullt betalt. Om kapitalisterna säger att det inte finns pengar, bör kravet vara att de ska öppna bokföringen och visa vart pengarna går. Alla företag som riskerar konkurs bör direkt nationaliseras under arbetarkontroll, utan kompensation. Det skulle leda till billigare flygbiljetter åt resenärerna, sänkt arbetstid och högre löner för personalen.

Borgarklassen är endast intresserade av att göra vinster och vi kan inte förlita oss på att de kommer att lösa klimatkrisen åt oss. Arbetarklassen är den enda klassen i samhället som bryr sig om planetens framtid, och dessutom den enda delen av samhället som kan genomföra en sådan omställning. En annan värld är möjlig – men inte inom kapitalismen.

Jenny Boström

Emma Tuveberg

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,117FansGilla
2,603FöljareFölj
1,622FöljareFölj
2,185FöljareFölj
764PrenumeranterPrenumerera

Senaste artiklarna