Pilotstrejken inspirerar till vidare klasskamp

av Sofia Staaf
Foto: Pedro Aragão/Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Den 26 april gick 1409 skandinaviska piloter ut i strejk mot flygbolaget SAS vägran att förhandla om bättre villkor. Inom en knapp vecka hade strejken kostat 650 miljoner kronor för SAS, som slutligen tvingades ge efter för piloternas krav.

Facket Svensk Pilotförenings huvudkrav var mer förutsägbara scheman för att underlätta för piloterna att planera sina privatliv, men också samarbetsavtal för trygga och säkra anställningar.

2012 hade piloterna gått med på lönesänkningar, försämringar i arbetsvillkoren och sänkt pension för att rädda SAS från konkurs.

– Jag tycker vi är värda kompensationen nu när det går bra igen eftersom vi har gettmycket i pensionen för att rädda företaget, sade Ingolf Pääjärvi, pilot på SAS, i en intervju med Dagens Nyheter.

Det gamla avtalet innebar att piloter inte fick veta sina scheman mer än två veckor på förhand. Ibland kunde detta schema innebära att man arbetade upp till sju helger i sträck. Piloterna vittnade under strejken om att det blev omöjligt att planera sitt liv och få tid till återhämtning under sådana omständigheter. Detta borde vara det minsta en person med det ansvar som en pilot har kan kräva.

När SAS vägrade ge efter, tvingades man gå ut i en strejk som varade i nästan 7 dagar i både Sverige, Norge och Danmark. Man mötte ett hårt motstånd – inte bara från SAS – utan också från bland annat Sveriges mäktigaste kapitalist Jacob Wallenberg som gick ut i media med att ”bolagets överlevnad” stod på spel, och att man under inga omständigheter kunde gå med på kraven.

Men med förluster på nästan 100 miljoner kronor om dagen tvingades SAS till slut krypa till korset. I stället för de 2,3 procents löneökning som SAS krävde, vann piloterna 11 procent – och klausuler som gör det lättare för piloterna att planera sina liv.

– Vi är nöjda, förklarade Wilhelm Tersmeden, representant för Svensk Pilotförening i en intervju med Arbetet.

Nu hotas SAS av ännu en konflikt med kabinpersonalen som ska förhandla om nya avtal nästa år. Facket för kabinpersonalen i Norge vill se liknande förbättringar som piloterna fick. Detta kan resultera i ännu en strejk över landsgränserna.

Piloterna visade vilken styrka arbetarklassen har när man går ut i enad kamp – särskilt när man gör det internationellt. Det är denna typ av stridbara metoder som behövs för att slå tillbaka borgarklassens offensiv även mot andra grupper av arbetare.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 329 kr får du 10 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.