Gå ner i arbetstid, eller få sparken – det beskedet fick 320 anställda på Pågatågen av Arriva i slutet av september. Facket gick ihop, och en överväldigande majoritet av arbetarna sa nej till Arrivas försök till hyvling. Fackförbunden Seko och ST har hotat med strejk under avtalsrörelsen som svar på Arrivas attacker.
Det var efter att Skånetrafiken beslutat att dra in turer i samband med coronapandemin som Arriva tillkännagav varslandet av 300 anställda i början av sommaren. Varslet vändes i september till ett hyvlingsförsök där arbetarna ställdes inför ett ultimatum – gå frivilligt ner i arbetstid, eller få sparken. Men en överväldigande majoritet av arbetarna vägrade godta detta ”erbjudande”.
Förslaget skulle ha inneburit att arbetarna tvingades ner till 80 procent av heltid med sänkt lön och kraftigt försämrade arbetsvillkor, däribland lägre sjukpenning. Genom att öka andelen deltider vill Arriva lättare kunna dra upp personalstyrkan när tågtrafiken drar igång igen, och samtidigt spara pengar på att betala mertid i stället för övertid när det blir mycket att göra.
Arrivas mål är också att få över anställda från det lokala avtalet till det centrala branschavtalet. I det lokala avtalet ingår fler fridagar, andra arbetstidsregler och längre uppsägningstid. Sedan Arriva tog över driften av Pågatågen 2018 har de försökt bryta avtalet flera gånger, och nu passar de på igen.
Enligt Arriva förlorar de flera miljoner varje månad på grund av coronapandemin, och de är fast beslutna att tågarbetarna ska betala. Samtidigt tar Arriva gladeligen del av kortidspermitteringar för 122 anställda som betalas av staten. Bara en vecka efter att Arriva gick ut med hyvlingarna anmälde de en ”Vinstutdelning på extra bolagsstämma” till Bolagsverket. Pengar finns uppenbarligen, men för Arrivas multinationella ägare Deutsche Bahn går vinsterna först.
Skulden ligger också hos regeringen som under våren pumpat ut pengar till storföretagen men inte gett tillräckligt till kommunerna för att hålla igång kollektivtrafiken. I stället för att dra in på turer skulle man behöva anställa mer personal för att kunna öka antalet turer och på så sätt minska risken för smittspridning.
Seko och ST har hotat med strejk under avtalsrörelsen i december om Arriva fortsätter med hyvlingsplanerna. Flera stöduttalanden har kommit in från Seko-klubbar runt om i landet, och förbundsledningen har gått ut med att de kommer göra allt för att stoppa hyvlingarna. Men fackets egna förslag är att arbetare ska gå ner till 80 procent men med 90 procent av lönen och 100 procent av pensionsinbetalningar. Naturligtvis skulle detta inte vara lika dåligt som Arrivas förslag, men facket har ingen anledning att gå med på några försämringar alls.
Om tågarbetarna går ut i strejk i december har man alla möjligheter att få stöd från många grupper av arbetare som känner igen sig i problemen. Försämringarna i kollektivtrafiken drabbar alla. I stället för att ge efter borde Seko och ST utnyttja avtalsrörelsen till att ta strid för ett stopp på alla hyvlingar och varsel, alla försämringar av arbetsvillkor, rätt till heltid för arbetarna och en ordentlig finansiering av kollektivtrafiken. Kapitalisterna kommer att fortsätta sina attacker – vi måste sätta hårt mot hårt.