Taxichaufförer i strejk mot Cabonline: “Detta är slaveri!”

Från måndag till onsdag var 45 taxichaufförer ute i strejk i Umeå för bättre löner och villkor. Revolution var på plats för att visa sitt stöd och diskutera vägen framåt med de strejkande. 

Ett tjugotal taxichaufförer stod ute i aprilsolen på parkeringen utanför Cabonlines kontor när vi kom dit. Vi samtalade och skrattade, men stämningen var ändå rätt spänd: inne på kontoret pågick förhandlingar mellan deras representant och företaget. Vid den här tiden, lunchtid på onsdagen, hade ännu ingen överenskommelse nåtts. Men knappt tre timmar senare kom nyheten att strejken var över och att taxichaufförerna fått igenom vissa av sina krav.

Det var i början av året som Cabonline, företaget som styr flera taxibolag i Umeå, bland annat Taxi Kurir och Umeå taxi, höjde avgifterna för varje bil (det vill säga den kostnad förarna betalar till företaget varje månad för att få köra för dem). Höjningen av avgifterna kom som en blixt från en klar himmel för chaufförerna, som i februari lämnade in en lista med kritik mot avgifterna. Denna protest möttes med tystnad från företagets sida. Startavgiften på körningar har ökat med 43 kronor, upp till 99 kronor. Förarna får 11 kronor, resten går till företaget. De totala avgifterna som företaget utkräver av chaufförerna uppgår till 13 000 kronor i månaden per förare.

Chaufförerna vi talar med berättar att de måste arbeta 300 timmar i månaden, 80 timmar i veckan, trettio dagar i sträck, för att ha en chans att kunna betala avgiften. Flera säger att deras kroppar och ryggar ömmar efter uppemot åtta timmar bakom ratten. En förare berättar att han går back 30 000 kronor varje månad på grund av avgifterna. Dessutom tillkommer kostnaden för bensin och underhåll av bilen. Som om detta inte var illa nog tar Cabonline också 1 procent av förarnas månadskassa, det vill säga det de tjänar på en månad. Allt detta under en tid när priset på mat och hyror höjs, vilket gör att förarna tvingas välja bort körningar som inte är lika lönsamma, som skolskjuts och färdtjänst. 

Chaufförerna berättar att de inte har fått en löneförhöjning på många år. Deras krav är mycket enkla: de vill ha en lön som går att leva på! Alla vi talar med är mycket tydliga: de vill arbeta och bidra till samhället.

– Men körningen måste ju ge betalt också, poängterar en chaufför.

Han har arbetat i ett antal städer, däribland Stockholm och Gävle, men säger att arbetsförhållandena i Umeå är värst.

Chaufförerna vittnar även om extrema böter för “felsteg”. Försenad, men även för tidig, lämning av barn resulterar i 3000 kronor i böter, även om misstaget ligger i felaktig planering eller information från ledningscentralen.

– Det är ju vi som drar in pengar till företaget. Ändå är det vi som får all skit medan de tjänar pengar, suckar en chaufför irriterat.

Höjningen av avgifter och körkostnader har lett till att färre åker taxi och att taxichaufförerna hamnar i diskussioner eller till och med bråk med resenärer som är upprörda över priset. Medan de utsätts för hat och hot fyller kapitalisterna sina fickor med pengar.

– Detta är slaveri. Vi gör allt arbete men det är dem som tar alla pengar, säger en.

När denna artikel skrivs har detaljerna om överenskommelsen ännu inte kommit ut. Johnny Parsa, förarnas representant, säger till Västerbottens-Kuriren att man har fått igenom några av kraven. Oavsett visar detta inspirerande kampinitiativ från taxichaufförerna vägen framåt för miljontals arbetare som just nu ser sina löner och villkor försämras. Sättet som vi kommer att tvinga kapitalisterna att ge efter för våra krav är inte att komma med mössan i hand och be om smulorna från bordet, som fackföreningarnas ledning önskar, utan genom att kämpa gemensamt med strejken som vapen!

Malcolm Unge

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,172FansGilla
2,234FöljareFölj
821FöljareFölj
2,021FöljareFölj
681PrenumeranterPrenumerera

Senaste Artiklarna