70 000 underskrifter mot nedläggning av nattågen

“Nattåget till och från Norrland är ingen lyx som inte behövs – det är en samhällsviktig funktion som behövs för att hela Sverige ska kunna leva! Posten avvecklas, telefoni nedmonteras, och nu ska de döda den viktigaste kollektivtrafiken vi har också”. 

Så skriver en av de 70 000 personer som undertecknat en namninsamling för att stoppa nedläggningen av SJ:s nattåg mellan Göteborg-Umeå och Göteborg-Duved.1

I och med nedläggningen kommer vi inte att kunna resa med tåg mellan Västkusten och Västerbotten eller Jämtland utan byte i Stockholm. Resorna kommer att bli längre, med byten på obekväma tider och förmodligen dyrare priser till följd av det färre antal avgångarna som man kan välja mellan.

Enligt SJ är det många som reser på sträckan – 2018 reste en halv miljon med nattågen till övre Norrland2 – och under åren efter pandemin ökade nattågsresandet till och från Jämtland med 25–50 procent3, men med kapitalistisk logik anser de att trafiken inte är nog lönsam.

Trafikverket säger i sin tur att de skulle behöva en halv miljard mer i budgeten, som de får från regeringen, för att kunna upphandla nattågstrafiken.

Men det kommer inte att komma på tal. “Svensk järnvägstrafik ska drivas på kommersiell grund”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), och betonar att regeringen inte kommer att gå in och rädda nattågen.4

Utebliven lönsamhet är också anledningen till att SJ lägger ner sin regionaltågstrafik mellan Uppsala och Stockholm i december, där tiotusentals personer pendlar dagligen, varav 15 000 med regionaltågen.5

Politiker, Trafikverket och affärschefer från SJ pekar alla finger på varandra. Och på sätt och vis har de alla rätt – de är alla skyldiga: för privatiseringen av järnvägen, för nedskärningar i underhåll, och för att sätta vinst framför människors behov.

Ett verkligt rikstäckande järnvägsnät, där trafiken är punktlig, biljetterna billiga och resandet bekvämt, är helt nödvändigt i Europas femte största land, men det kommer inte att bli verklighet förrän järnvägen återigen nationaliseras.

  1. https://www.mittskifte.org/petitions/radda-nattagen-upphandla-nattagen-mellan-goteborg-och-norra-sverige ↩︎
  2. https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1369662/FULLTEXT01.pdf ↩︎
  3. https://jarnvagar.nu/allt-fler-valjer-nattagen/ ↩︎
  4. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/succe-for-namninsamling-over-45-000-vill-radda-nattagen-maste-gora-skillnad ↩︎
  5. https://jarnvagar.nu/slutkort-for-uppsalapendeln/ ↩︎

Oscar Gunnarson

Relaterade artiklar

Sociala medier

3,128FansGilla
2,524FöljareFölj
1,289FöljareFölj
2,021FöljareFölj
750PrenumeranterPrenumerera

Senaste artiklarna